به کانون کودک و نوجوان توجهی نمی شود
به گزارش پایگاه خبری سیمین ،یکی از موادی که امروزه کمتر به آن پرداخته می شود موضوع آسیب شناسی و ارائه راهکارهاست که اگر به این مهم توجه شود بسیاری از مشکلات به ویژه در حوزه ی اجتماعی سریع تر رفع می گردد.
مشاور استاندار و مدیرکل روابطعمومی استانداری اصفهان با دعوت از رسول فرقدانی پیشکسوت فعال در عرصه کودک و نوجوان در اصفهان و دیگر کارشناسان به آسیب شناسی در خصوص وضعیت کانون های پرورش فکری کودک و نوجوان ، پرداخت که خبرنگار سیمین ، بخشی از این آسیب شناسی را منتشر می کند.
رسول فرقدانی ، در سال ۱۳۴۷ مقام اول مسابقات نقاشی آبرنگ کشور را کسب کرده است و از افتخارات استان اصفهان محسوب میشود و اینچنین تجربیات خود را از زمان تأسیس کانون ، روایت می کند.

این هنرمند پیشکسوت می گوید : در سال ۱۳۴۷، همزمان با افتتاح کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پل فلزی در خیابان مطهری، از من به عنوان افتخارات استان اصفهان دعوت و برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی من در آنجا توسط مسئولین پیشنهاد شد .
پس از استقبال از آثارم، پیشنهاد مربیگری نقاشی کودکان را دریافت کردم و با وجود تحصیل، این مسئولیت را پذیرفتم.
به گفته وی کودکان تحت آموزش او، موفق به کسب مدالهای طلا، نقره و برنز در مسابقات بینالمللی آمریکا، ژاپن، هند و سایر کشورها شدند.
این هنرمند پیشکسوت، نقاشی را ابزاری برای ابراز احساسات کودکان دانست و گفت: یک مربی آگاه باید احساسات کودک را درک و پرورش دهد.
رسول فرقدانی ، تفاوت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با آموزش و پرورش را در” پرورش” خلاقیت در کانون که هدف اصلی کانون است و “آموزش” را صرفا در آموزش و پرورش دانست و از کمبود بودجه و عدم جدیت برخی مربیان در کانون انتقاد کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار سیمین مبنی بر عدم جایگاه کانون در نزد بعضی مدیران ، گفت: مدیران کانون باید ابتدا به معیشت مربیان توجه کنند و برای آنها انگیزه ایجاد کنند تا این انگیزه به کودکان منتقل شود.
وی با اشاره به جذب ۴۰ درصد مربیان کانون اصفهان به آموزش و پرورش در سال گذشته به دلیل عدم انگیزه به علت وضعیت حقوقی نامناسب مربیان در مقایسه با سایر کارکنان کانون را از جمله دلایل این مشکل برشمرد.
وی از مسئولین درخواست کرد تا با ایجاد انگیزه، آموزش و استخدام مربیان عاشق و متخصص ، به پرورش خلاقیت کودکان کمک کنند.
این هنرمند پیشکسوت ، همچنین تأکید کرد که کودک نباید از روی مدل انتخابی دیگران، نقاشی بکشد، زیرا این کار فکر او را محدود میکند.
رسول فرقدانی از روش خود در زمان مسئولیت در آفرینشهای هنری کانون اصفهان یاد کرد و گفت : با تحلیل نقاشیهای آزاد کودکان ۴ و ۵ ساله، مشکلات روحی و روانی آنها را کشف و درمان میکرده است و ابراز نگرانی کرد که آیا این روش همچنان در کانون انجام میشود؟
وی با اشاره به وجود ۶۰ کانون در اصفهان ، تصریح کرد: برخی از آنها به دلیل عدم توانایی در جذب نیرو و کمبود پشتوانه مالی، تعطیل هستند، در حالی که این مراکز برای خلاقیت کودک بسیار حیاتی هستند.
وی با اشاره به تاثیر عمیق رنگها بر روحیه کودکان،تاکید کرد: رنگهایی که در مراکز کانون فکری برای کودکان انتخاب میشوند، باید تماماً شاد باشند و خداوند گلها را با رنگهای شاد در باغچه به ما نشان میدهد تا از آن ایده بگیریم.
به گفته وی دانشآموزان دختر با پیشنهاد او با رنگهای شاد به مدرسه می روند تا با این تنوع در رنگ با ذوق و اشتیاق به تحصیل بپردازند.
وی در ادامه گفت: محیط کانون باید با رنگهای شاد و متفاوت از محیط خانواده باشد تا جذابیت لازم را برای کودکان داشته باشد.
این هنرمند پیشکسوت، بازیهای رایانهای را مانعی برای خلاقیت کودکان دانست و گفت : بازیهای رایانهای مانع فکر کردن، مشاهده و دید باز کودکان میشوند.
رسول فرقدانی با تاکید بر اینکه کودکان به صورت کنترل غیرمستقیم موفقتر هستند ، تصریح کرد: مربیان باید با آرامش و تخصص، کودکان را جذب و پرورش دهند.
وی نقاشی کودک را بازتاب عواطف و احساسات او دانست و افزود: مدیران و مربیان کانون باید متخصص باشند و با کودکان دوست شوند تا بتوانند خلاقیت آنها را رشد دهند.
وی تاکید کرد که پرورش صحیح کودکان امروز، آیندهای خلاق برای ایران خواهد ساخت و باید به پرورش فکری کودکان هر چه بیشتر توجه کنیم،
این هنرمند اصفهانی به سوءاستفاده از عنوان زیر نظر اساتید هنر در «تبلیغات تابستانی» اشاره کرد و گفت: در تابستان همه متخصص کودک میشوند و تبلیغاتی با ادای کانون پرورش فکری راهاندازی میکنند.
رسول فرقدانی با اشاره بر اینکه اگر کودک ۹ ماه در یک مدرسه درس خواند، آن مدرسه دیگر حق برگزاری کلاس ویژه برای تابستان را ندارد، تصریح کرد : در تابستان باید محیط کودک عوض شود و به کانون پرورش فکری یا محیط دیگری برود تا مدرسه در اول مهر جذابیت خود را داشته باشد.
وی از اینکه تاکنون برای ارائه تجربیات خود به مربیان جدید کانون به او مراجعه نشده، ابراز گلایه کرد و ادامه داد: کانون باید برنامههایی با پیام تربیتی برای کودک داشته باشد.
وی با ابراز خرسندی از اینکه مربیانی در سراسر کشور با ایدههای او کار میکنند، تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان برای مسئولین هنوز رسمیت ندارد و با اینکه آینده سازان کشور را تربیت میکند، بودجهای برای آن تخصیص داده نشده تا برای مربیان انگیزه ایجاد شود تا از کانون به آموزش و پرورش ، جذب نشوند.
این هنرمند پیشکسوت گفت : مسئولین باید با اختصاص بودجه به کانون پرورش فکری، انگیزه لازم را ایجاد کنند و اینگونه کودکان را برای ساخت آینده کشور پرورش دهند متاسفانه هنوز برخی مدیران تفاوت نقش کانون های پرورش فکری را از آموزش و پرورش نمی دانند.
نگران افت سطح خلاقیت در میان کودکان و نوجوانان هستیم
مدیرکل روابط عمومی استانداری اصفهان نیز در این گفتوگو ، به آسیبشناسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و کانون پرورش فکری کودکان را مهد خلاقیت دانست و از افت سطح خلاقیت در میان کودکان و نوجوانان امروز ابراز نگرانی کرد.
احسان مشگلانی با تعریف خلاقیت به عنوان حل مسئله، هشدار داد که عدم دستیابی کودکان به این مهارت ها، چالشهای زیادی را در آینده برای آنها به وجود خواهد آورد.
وی عوامل متعددی را در این زمینه موثر دانست و به نوع رفتار مربیان اشاره کرد و تصریح کرد ، مربیان باید با روی گشاده و آغوش باز با کودکان ارتباط برقرار کرده و از بزرگان این حوزه الگو بگیرند.
مدیرکل روابط عمومی استانداری اصفهان، کاهش حضور کودکان در کانون را به دلیل گسترش بازیهای کامپیوتری، و فضای مجازی، یک آسیب جدی دانست.
احسان مشگلانی ، گفت: کانون فرهنگی مکمل مدرسه است و مدرسه به تنهایی نمیتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، بنابراین رسیدگی به کانون های پرورش فکری کودک و نوجوان ،ضروری است.
وی با اشاره به فعالیت مدیران جدید کانون در اصفهان ، افزود: امیدواریم با کمک و مشورت با پیشکسوتان در این حوزه ، شاهد اتفاقات خوبی در استان اصفهان ، باشیم.
وی همچنین به اهمیت نقش معلمان و مربیان هنر آموزش و پرورش اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر به زنگ هنر در مدارس شد و تاکید کرد : نباید این ساعت مهم به معلمان بیتجربه یا برای پر کردن وقت آزاد آنها اختصاص یابد.
مدیرکل روابط عمومی استانداری اصفهان ، پیشنهاد داد : اگر مکانیزمی برای هدایت کودکان و نوجوانان به کانون پرورش فکری توسط آموزش و پرورش در تابستان ایجاد شود و ارتباط نزدیکتری بین کانون و مدارس شکل بگیرد به حتم نتایج قابل قبولی برای آینده کشور رقم می خورد.
وی عدم توجه به تجربه پیشکسوتان را یکی از دلایل عقبماندگی در ایران دانست و خواستار مستندسازی تجربیات و مدیریت دانش به جای آزمون و خطا شد
معجزه اثر خلاقیت بین کودک و نوجوان ناپدید شده است
مشاور استاندار اصفهان نیز در این میز گرد ، گفت : حضور در این نشست ، بسیار ارزشمند و مفید بود تاکنون بارها و بارها از مشکلات آموزش و پرورش و کمبودها و نابسامانی ها در حوزه کودک و نوجوان شنیده بودیم اما اینچنین حلقه ای گمشده در این بین که همان عدم توجه به کانون های پرورش فکری است را معرفی نکرده بودند .
احمدرضا ضیایی ، افزود :متاسفانه رشد خلاقیت بین کودک و نوجوان که مهمترین رکن ساختن آینده کشور است در بین این همه هیاهو گم و گاهی ناپدید شده است .
به گفته وی ، کانون های پرورش فکری کودک و نوجوان اصولاً همیشه با بی مهری و بی پولی دست و پنجه نرم می کنند در حالی که حضور پیشکسوتان و هنرمندان در این حوزه ، نقش بسیار موثری ایفا می کنند و برای روشن شدن آینده کشور ، پرورش خلاقیت کودک و نوجوان ، لازم است در دستور کار قرار گیرد .
تمام /