در کنار زیرساخت های موشکی رسانه قوی نیاز هست
به گزارش پایگاه خبری سیمین ، در این جنگ ناگهانی گر چه خسارت های تلخ جانی و مالی فراموش نشدنی برای ایران به همراه داشت اما به ناگه از درایت و مدیریت مسئولین پرده دری غافلگیرانه ی شد .
نگارنده در طی این ۱۲ روز به چهار شهر تهران ، کرج ، اصفهان و کاشان ، سفر کوتاه داشت و از نزدیک حال و هوای جنگی و عملکرد مسئولین قابل رویت و مورد بررسی بود .
اکنون سفری به کاشان داریم و روایت های سه شهر دیگر را در فردا های روشن و آغازی نو بیان می کنیم .
مسئولین کاشان با قطع اینترنت و اینستاگرام به خواب خبری کوتاه رفتند و اما آنچه هویدا و امیدآفرین شد اثربخشی نیروهای مسلح و بسیج و سپاه پاسداران و مردم بود و اما از ادارات کاشان هیچ ارتباط رسانه ی و خبری نبود .
کاشان در خواب نبود و با اینکه مکانی برای مانور موشک ها به اسرائیل بود و در کنار نطنز یار و شفیق ایران بود مهمانپذیر ، سیل عظیمی از شهروندان تهرانی نیز بودند یعنی مردم کاشان در این شرایط سخت در خواب نبودند و بسیار نقش آفرین شدند و در بسیاری موارد از جمله پمپ بنزین و نانوای ها دیده می شد که از خود می گذشتند و به مهمانان احترام می گذاشتند و درب خانه هایشان بدور از هیچ چشم داشتی بر روی تهران بزرگ ، باز بود .
اما این مسئولین کاشان بودند که خواب خبری کوتاهی داشتند و چرا با اینستاگرام به خواب رفتند ؟
این درحالی است که استاندار اصفهان به طرز ویژه و خاص به مدیریت بحران جنگی پرداخت و از ثانیه ی نخست جنگ ، با رسانه سخن گفت و خود نیز با رفتار و گفتار و کردار به تولید محتوا پرداخت و با این روش باعث امید و رفع نگرانی از شهر می شد اما چرا کاشان نتوانست از استاندار خود تبعیت کند ؟
علاوه بر توان مدیریتی که درجه ی نخست ارزیابی مدیران شهری است اما اکنون به دو نکته مهم اشاره می شود که تاکنون پنهان و گاهی ناپیدا مانده است .
در طی سالهای اخیر رسانه ی کاشان دستخوش بی درایتی و عدم نظارت صحیح مسئولین و بی بند و باری محتوایی و پوسش خبری شده است .
علم مسئولین در خصوص شناخت رسانه به حداقل رسیده است تاجایی که اصلا از نشست ها ، عملکرد و جلسات فرمانداری کاشان ، خبرنگاران بی اطلاع هستند و پرداختن به همین موضوع عدم شناخت و بی تفاوتی به نقش خبرنگار و رسانه را در کاشان ، هویدا می کند .
روابط عمومی شهرداری ، میراث فرهنگی ، اداره فرهنگ و ارشاد و دیگر ادارات کاشان ، تنها و فقط دلخوش به پیچ های غیر رسمی اینستاگرام ، هستند و هر روزه اخبار مسئولین این ادارات به صورت غیر اصولی و رسمی و در حد یک پیچ اینستاگرامی، منتشر می شود.
آفتی که این نوع اطلاع رسانی و تفکر و ناآگاهی روابط عمومی ها برای شهر کاشان ، رقم زد این بود که در موارد بحرانی و خاص کشور ، نتوانستند مفید و موثر واقع شوند و از آنجایی که ارتباط این ادارات با خبرنگاران و رسانه های رسمی قطع و بی اثر شده بود به حتم در موارد خاص نمی توانند به یاری شهر بیایند چون از نخست با عدم شناخت رسانه و موقعیت کشور تنها با جریان اینستاگرام همراه شده اند و با پایگاه ها و خبرگزاری های رسمی شهر ، بیگانه بوده و هستند .
مورد دیگر خبرنگاران هنوز از بودجه های فرهنگی شهرداری و شورای اسلامی شهر ، بی نصیب و بی اطلاع هستند و برخی خبرنگاران می گویند در این شرایط اقتصادی سخت که برای ادامه حیات کاری با سختی و جان کندن در عرصه ی خبر و چاپ ، پیش می روند سهم این پیچ های اینستاگرامی ، از بودجه فرهنگی شهر قابل وصف نیست و اینجا انگیزه و عملکرد تخصصی خبرنگاران به فنا می رود و به اجبار چراغ رسانه ی رسمی در کاشان در زمان حساس و بحرانی ، خاموش می شود و اینگونه است که مسئولین کاشان به ناخودآگاه در این موقع حساس ، گمراه خبری شده و در زمانی که حتی یک تصویر به موقع از آنها می توانست بسیار موثر باشد در غیبت صغرا ، به سر بردند .
چرا که در این مدت زیرساخت های رسانه ی شهری کاشان از جمله پایگاه های خبری ، خبرگزاری ها و نشریات رسمی کشور در حوزه مالی ، انسانی ( خبرنگار ) و محتوایی ، مورد حمایت مالی و معنوی قرار نگرفته اند .
در حالی که در این مواقع حضور یک مسئول و سخن وی با خبرنگاران نقش بسیار مهمی در امیدآفرینی دارد که متاسفانه کاشان از این نعمت در این ۱۲ روز جنگ تحمیلی ، محروم بود.
اگر به بررسی زیرساخت های قوی موشکی ایران بپردازیم که عامل برند سازی ایران شد به حتم برای پیروزی ایران باید زیرساخت های رسانه ی کشور به مانند زیرساخت های موشکی ، قوی و تخصصی باشد و گرنه پیروزی ایران در تمام عرصه ها ، کاری بس مشکل است.
اما چرا مردم کاشان با به خواب رفتن اینستا به خواب نرفتند و از مسئولین جلوتر حرکت کردند موضوعی که طرح سوال آن هم بسیار پراهمیت و هزاران پاسخ را در خود جای داده است .
سلام، بااحترام به همه اصحاب هنرمند شبکه های اجتماعي اما توصیفی کاملا واقعی از اوضاع رسانه ای کاشان ارائه شد.مسوولانی که به دنبال دیده شدن هستند به دامن شبکه های اجتماعی پناه برده اند و از ارائه گزارش به مردم طفره میروند.