هفت خوان رستم در شاهین شهر بازخوانی می شود
به گزارش پایگاه خبری سیمین ، یکی از مهمترین پروژه های تعریف شده، ساخت بزرگترین مجسمه اقتباسی کشور بر اساس خوان سوم شاهنامه فردوسی با نام “مجسمه نبرد رستم،رخش و اژدها” برای نصب در میدان فردوسی شاهین شهر است.
مجسمه نبرد رستم و رخش با اژدها ، مجسمه ای با ارتفاع ۱۴ متر بر پایه یک متری در میدان فردوسی شهر شاهین شهر است .
جنس این مجسمه از مصالح پیشرفته ( هایتک) از خانواده کامپوزیت ها موسوم به F.R.P است ، که متریالی بسیار مقاوم در مقابل تاثیرات ناشی از تحرکات جوی، سرما ، گرما ، آلاینده ها و کاملا ضد زلزله و بسیار با دوام است .
این اثر، یکی از پیچیده ترین و بزرگترین مجسمه های هنر شهری محسوب میشود که ترکیبی دشوار از سه شخصیت در هم گره خورده را به نمایش میگذارد .
موضوع این اثر برداشتی آزاد از اثر جاودان شاعر و حماسه سرای بزرگ ایرانی از کتاب شاهنامه است .
از حیث طراحی این اثر در فرآیندی بسیار دشوار توسط طراح دهها بار ویرایش و باز طراحی شده تا به چنین ترکیب غامض و پیچیده ای برسد ، چرا که اساسا حماسه نبرد رستم و رخش با اژدها بعنوان خان سوم از هفت خان رستم ، درون مایه ای عمیق و تو بر تو دارد ، خوانش هنرمند از حماسه فردوسی در این اثر چنان است که هر سه شخصیت رستم و رخش و اژدها همگی بر روی هم گویی خود رستم هستند ، که هر کدام وجهی از حقیقت رستم را بازنمایی میکنند، در اینجا رستم نقش خرد را بر عهده دارد ، اسب نماد وجدان رستم و طبیعت است که رستم خفته را به کرات بیدار میکند تا از خواب قیلوله غفلت برخیزد و بر حضور اژدها آگاه گردد ، اژدها نیز نقش وهم و نفس رستم را ایفا میکند، چندان که رستم همواره در کار ترساندن و مهار کردن اوست .
هنرمند خالق اثر معتقد است: رستم کاری سهمگین تر و مهمتر از کشتن اژدها را بر عهده دارد و آن کار همانا مهار کردن اژدها به عنوان نماد نفس است ، از اینرو کشتن نفس را امری شدنی و ممکن نمیداند و بر این باور است که کشتن نفس ، خود عملی نفسانی است به دست جهل ، عقل میبایست که با تدبیر و درایت نفس را همواره تحت انقیاد و مهار خود قرار دهد .
این مجسمه با چرخشها و گردشهایی که در بدن کاراکترها دارد ، دیدی ۳۶۰ درجه دارد تا مخاطب از هر جهت و زاویه میدان مجسمه را فعال و تقریبا بدون پشت و رو ، و پس و پیش ببیند ، چهره رستم به سمت شمال ، چهره اژدها به سمت غرب ، چهره رخش به سوی جنوب و رخ پلنگان که پوستین رستم است ، چهره ای به سمت شرق دارد ، از اینرو این مجسمه از معدود مجسمه های میدانی است که تمام زوایای بصری میدان را اکتیو نموده است .
این مجسمه با نگاهی ملی و فراملی طی دوسال طراحی و ساخته شده است .
هنرمند این اثر فاخر معتقد است : ما باید وجوه و ابعاد جهانی گنجینه های فرهنگی خودمان را هنرمندانه و قدرتمندانه به نمایش بگذاریم ، تا مخاطبان جهانی بیشتری بیابیم و از این طریق تاثیرات معنوی و اخلاقی بیشتری بر مردم دنیا بگذاریم .
این اثر هنر شهری جزو مجسمه های فیگوراتیو محسوب میشود ، اما هنرمند اثر با نگاهی انتزاعی به ترکیب بندی در حجم پردازی آن رسیده است ، لذا میتوان گفت هنرمند از منظر آبستراکت به ترکیب فیگوراتیو آن نگریسته است .
آفریننده این اثر امیدوار است این کار نمادی باشد تا ما گنجینه های غنی خودمان را همواره در قالب و اشل و ساختارهای تاثیر گذار متبلور سازیم .
پوستر و نماد دومین جشنواره ملی تئاتر اقتباس از نبرد رستم و رخش با اژدها اقتباس شده و این هنر شهری که در قالب یک مجسمه توسط استاد مکارمی ساخته شده است امروز همزمان با آیین اختتامیه جشنواره رونمایی می شود..
تمام/