دولت در حال تدوین یک برنامه منسجم و قانونمند برای تفویض اختیارات است

به گزارش پایگاه خبری سیمین ، ایوب درویشی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه ، افزود: بحث تفویض اختیار و تمرکززدایی در دولتهای مختلف مورد توجه قرار گرفته و در مقاطعی نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است، اما در دولت فعلی با نگاه و رویکرد رئیسجمهور، این موضوع به عنوان یک سیاست محوری در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: نکته مهم این است که رئیسجمهور و هیئت دولت به صورت جدی معتقدند که بخشی از اختیارات باید به استانها واگذار شود، هرچند اجرای این فرآیند به سادگی و در مدت زمان کوتاه امکانپذیر نیست و نیازمند طی مراحل کارشناسی و قانونی است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروههای تخصصی برای بررسی این موضوع تاکید کرد : گروههای کارشناسی در حال احصای اختیارات قابل واگذاری به استانها هستند، زیرا بخشی از این اختیارات نیازمند اصلاح قوانین، آییننامهها و مقررات موجود است.
معاون سیاسی ،اجتماعی استانداری اصفهان ، گفت : در دوران جنگ، به دلیل شرایط خاص کشور، بخشی از اختیارات به صورت کلی به استانها واگذار شد، اما هنوز حدود و مصادیق دقیق این اختیارات به طور کامل مشخص نشده است.
ایوب درویشی ، افزود : به عنوان نمونه، باید مشخص شود استاندار در کمیتهها و موضوعات مختلف تا چه میزان اختیار تصمیمگیری در سطح استانی دارد.
وی تصریح کرد : در شرایطی که به واسطه جنگ نوعی فاصله و گسست میان ستاد و استانها ایجاد شده بود، دولت تلاش کرد اختیارات قانونی استانداران را پررنگتر کند و تصمیمات اتخاذ شده در سطح استانها را با حمایت بیشتری مورد توجه قرار دهد.
به گفته وی : در حال حاضر دولت در حال تدوین یک برنامه منسجم و قانونمند برای تفویض اختیارات است و در همین راستا به استانداران مأموریت داده شده تا اختیارات و وظایف قابل واگذاری را در سطح استانها احصا کنند این روند از استانها به شهرستانها و فرمانداریها نیز تسری خواهد یافت.
وی درباره اختیارات مالی استانها ، تصریح کرد: در حوزه هزینهکرد تا حدودی اختیاراتی به استانها واگذار شده است، اما در بخش درآمدها همچنان محدودیتهایی وجود دارد. در حالی که مدیریت مالی نیازمند توازن میان درآمد و هزینه است، استانها باید در هر دو بخش از اختیارات لازم برخوردار باشند.
وی تأکید کرد: مهمترین دستاورد رویکرد فعلی دولت این است که برخلاف بسیاری از دولتهای گذشته که تمایل به تمرکز اختیارات در سطح ملی داشتند، اکنون باور و اراده لازم برای اجرای سیاست تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به استانها در دولت شکل گرفته است.
تمام/